Vanaf 10 november zijn de schilderijen van de Chinese grootmeester Zhou le Sheng en zijn leerlinge Marijke Hennevelt weer te bewonderen in de Zocherlounge. Op zondag 18 november geeft Zhou le Sheng wederom een demonstratie om 15.00 uur. vrij toegang
Van Zaterdag 10 november t/m Zondag 16 december 2018 .
De Zocherlounge is geopend op zaterdag en zondag 13.00 tot 17.00 en op afspraak.
Over de kunstenaars:
Zhou le Sheng
De internationaal bekende penseelkunstenaar Zhou le Sheng (Shanghai) kreeg al op jonge leeftijd les in de traditionele Chinese- teken en schildertechnieken. In 1978 was hij graduate student aan de Kunstacademie in Shanghai bij professor Chen Shi Fa.
Vervolgens studeerde hij Sumi-e in Japan waar hij in 1990 afstudeerde aan de Shi Mi Zi Academie in Tokyo.
Zhou le Sheng vestigde zich naderhand in Nederland waar hij Westerse teken- en schildertechnieken aan de Vrije Academie in Den Haag studeerde. Hij is kunstenaar/lid van de Vereniging van beeldende kunstenaars “Schilderkundig Genootschap Pulchri Studio” in Den Haag. Sinds 2005 doceert hij aan de Volksuniversiteit Amstelveen traditionele Chinese teken- en schildertechnieken, kalligrafie en stempel technieken.
Marijke Hennevelt (Rijsenhout)
Marijke Hennevelt was altijd al gefascineerd door Japanse- en Chinese schilderkunst. In 2011 besloot zij om zichzelf het penseel schilderen eigen te maken door les te nemen bij Meester Zhou le Sheng in Amstelveen.
Naast Sumi-e legt zij zich voornamelijk toe op het schilderen van landschappen.
Sumi-e
Sumi-e is een kunstvorm die 2000 jaar geleden in China ontstond. De oorsprong is gelegen in het Zenboeddhisme. Deze kunstvorm heeft een belangrijke invloed uitgeoefend op de hedendaagse kunst, o.a Henri de Toulouse-Lautrec en Paul Gauguin werden door Sumi-e geïnspireerd. Er is een zekere verwantschap tussen het expressionisme en sumi-e. Belangrijk is de gevoelswaarde en het onderbewuste van de kunstenaar ten aanzien van het te schilderen onderwerp.
Sumi-e betekent inktafbeelding, er wordt geschilderd op rijstpapier of op zijden doeken. Rond de 14e eeuw werd door Zenboeddhisten deze manier van schilderen ook verspreid in Japan en Korea.
Het is een meditatieve vorm van schilderen en is gebaseerd op de filosofie van het Taoïsme die verwijst naar het evenwicht tussen hemel en aarde, de mens en de natuur, zwaarte en lichtheid, volheid en leegte.
Een gezegde uit de Tang Dynastie luidt:
“Neem in de buitenwereld creatie als model, maar voor de innerlijke wereld
volg je de bron van je ziel'”
Het schilderen op rijstpapier vergt een speciale techniek omdat het zo kwetsbaar is en snel scheurt. De kunstenaar moet met 1 vloeiende penseelstreek een lijn op het papier zetten, correctie achteraf is niet mogelijk.V